سیم و کابل

بروزترین اخبار دنیای سیم و کابل را در جهان صنعت بخوانید.

سیم و کابل

بروزترین اخبار دنیای سیم و کابل را در جهان صنعت بخوانید.

سیم و کابل آلومینیومی

این کابل از گذشته های دور در تأسیسات برقی، خطوط انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه استفاده از این کابل ها بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده است زیرا مس نسبت به آلومینیوم، فلزی گران قیمت تر است و استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. با وجود این که آلومینیوم مقاومت الکتریکی بالایی دارد، اما می تواند به راحتی جایگزین کابل های مسی شود زیرا افت ولتاژ ندارد و دمای بالایی برای شبکه به وجود نمی آورد.

کاربرد کابل آلومینومی

بهترین کاربرد کابل های برق آلومینیومی ، هنگامی است که نیاز به کابل سربار احساس می شود. کابل سربار به کابلی گفته می شود که معمولا بدون عایق هستند و در فضای معلق و هوا مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارتی این سیم ها لخت هستند و راه اندازی و نگهداری کم دردسرتر و کم هزینه تری به دنبال دارند.

خطوط انتقال برق و انتقال نیرو داخل و بیرون شهر که توسط پایه های برق و برج ها ساپورت می شود، شاید واضح ترین مثال برای کابل برق سربار باشد. این خطوط نقش مهمی را در سیستم قدرت و انتقال نیرو بر عهده دارند.

حال با این اوصاف بهتر است که بدانید کابل های آلومینیومی یکی از بهترین انتخاب ها برای خطوط سربار محسوب می شوند. خصوصا زمانی که بحث ولتاژهای بالا پیش بیاید، هادی آلومینیومی از رسانای مسی پیشی می گیرد.

قیمت کابل آلومینیومی

عوامل زیادی در تعیین قیمت کابل های برق تاثیرگذار هستند. یکی از دلایل این نوسان قیمت، کیفیت کابل تولیدی است. دلیل دیگر تغییر قیمت ها جنس هادی و جنس عایق آن کابل است. وزن سیم کابل و مفتول داخلی آن هم بر این قیمت اثرات مستقیمی دارد.

گذشته از آن قیمت کابل با سایزهای مختلف نیز فرق دارد. چرا که قیمت کابل آلومینیومی 4*35 با قیمت کابل آلومینیومی 2*6، قیمت کابل آلومینیومی 2*10، قیمت کابل آلومینیومی 2*25، قیمت کابل آلومینیومی 2*16 و یا قیمت کابل 4*25 آلومینیوم فرق دارد.

تفاوت های کابل برق آلومینیومی با کابل مسی

آلومینیوم به وفور در دسترس است و جایگزین ارزان تری برای مس به عنوان یک هادی محسوب میشود. از طرفی تقاضا به طور مداوم برای مس متغیر است؛ زیرا این آلیاژ مدام نوسان قیمت دارد. این در حالی است که قیمت آلومینیوم همیشه پایدارتر از مس بوده است.

شاید یک نکته باعث شود بسیاری از افراد از خرید کابل آلومینیوم ، صرف نظر کنند و آن هم توانایی رسانایی کمتر آن نسبت به فلز مس باشد. این قدرت فقط 61 درصد از کل توان مس برای انتقال الکتریسیته را در بر دارد، این یعنی مقاومت بیشتری دارد که چندان برای یک هادی مناسب نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد